BZNR forum
Autor Poruka

<  Zagađenje i zaštita voda  ~  BEOGRAD- PIRIT NA DNU DUNAVA

ana.sukalo
Poslao: Pet Jan 31, 2014 10:23 Odgovoriti sa citatom
Pridružio: 19 Nov 2013 Poruke: 22
Izvor: Politika, Datum: 30.01.2014.

Pirit na dnu Dunava umesto u kineskoj čeličani

Hrvatska barža se prevrnula na sidrištu Luke Beograd i izručila 845 tona industrijskog nuzprodukta iz šabačke „Zorke” u Dunav. – Teret zaveden kao bezopasan, rezultati analiza vode biće poznati danas.

Kada će se gotovo 18 000 žitelja Vinče i Leštana, umesto iz cisterni, opet snabdevati vodom iz dunavskog zahvata, znaće se najverovatnije danas, kada budu završene prve analize uzoraka iz reke u koju je barža, prevrnuta juče ujutru nasred Dunava, izručila 845 tona piritne izgoretine.

Taj otpadak proizvodnje u šabačkoj „Zorci” zaveden je u transportnoj dokumentaciji barže kao bezopasan teret. Stručnjaci potvrđuju da pirit u čistom stanju nije rizičan po zdravlje i da pretnju može predstavljati jedino ako je pomešan sa teškim metalima.

Još nije poznat uzrok prevrtanja barže, jedne od četiri u konvoju koji je brod „Sloga” hrvatske kompanije „Dunavski Lojd” gurao kao luci u Konstanci, odakle bi se teret uputio ka Kini, gde bi ga neka od tamošnjih čeličana upotrebila kao dodatak u proizvodnji. Na svim baržama u konvoju nalazilo se ukupno 5.500 tona izgoretine.

– Barža je prethodne noći u 20 časova ostavljena na sidrištu Luke Beograd. U tom trenutku nije bilo nagoveštaja da ima problema s njom. „Sloga” je otplovila ka Luci da preda dokumenta. Tamo je i ostala. Ujutru oko 7 sati kapetan je obišao baržu i sve je bilo u redu – kaže Zoran Netković, direktor „Agent plusa”, srpske lučke agenture koja zastupa „Dunavski Lojd”.

Na čeličnom plovilu, koje je sinoć i dalje plutalo, videlo se oštećenje, koje nije delovalo kao da je moglo izazvati nezgodu, ocenjuju u Lučkoj kapetaniji Beograd.

– Uzrok ćemo znati posle tehničkog pregleda, koji će biti sproveden kada vlasnik, kao što mu je naloženo da učini u što kraćem roku, izvuče baržu iz Dunava. Zatražili smo od njega i da barža bude pod neprekidnim nadzorom – kaže Vidoje Bajić, šef Lučke kapetanije.

Niko nije svedok trenutka kad se barža izvrnula ali meštani okoline pričaju da je Dunav bio izuzetno nemiran, ponesen vetrom koji je stvarao velike talase.

– Na brodu smo sedeli gazda, gazdarica i ja kada se začula buka na reci. Izašli smo da vidimo šta se dešava i ugledali prevrnutu baržu. Ubrzo je doplovio brod i pokušao da je okrene, ali nije uspeo – objašnjava Živan Petrović, čuvar restorana „Ribnjak”.

U Rečnoj policiji Beograd, ipak, pretpostavljaju da je oštećenje koje je primećeno na barži moglo biti uzrok prevrtanja barže.

– Naprsnuća postoje na zadnjem delu plovila, gde se nalaze komore sa vazduhom. Verovatno je barža u toku plovidbe oštećena. Ona je visoka oko tri metra. Napunjena teretom, rub joj se spusti do vode. Kako pukotina nije velika, voda je verovatno polako ulazila i natapala pirit – smatra Pera Ćosić, zamenik komandira Rečne policije u Beogradu.

Plovilo je, kaže Ćostić, za sada čvrsto na mestu i ne bi trebalo da potone i pridruži se prosutom teretu, koji je na petnaestak metara dubine.

– Od ivice plovnog puta barža je udaljena desetak metara tako da ga ne ugrožava. Do obale ima dvadesetak metara – navodi Ćosić.

„Vodovod i kanalizacija” je oko 10 časova preventivno obustavila preradu vode u pogonu za proizvodnju Vinča i poslala cisterne u to naselje i Leštane, koje se takođe odatle snabdevaju. Analize uzoraka Dunava Agencija za zaštitu životne sredine je najavila da će završiti danas. U toku dana ili sutra svoje analize će obaviti i ekotoksikološka jedinica gradskog Zavoda za javno zdravlje.

– Pirit je u dokumentaciji „Sloge” klasifikovan kao bezopasan teret. Mada industrijski nuzprodukt, on nije opasan, osim ako ne sadrži druge materije. U njemu se ponekad nalaze i teški metali, kao što su olovo i arsen. S obzirom na dokumentaciju, nema razloga da se veruje da je to i ovde slučaj, ali znaćemo sve tek kad dobijemo rezultate analiza. Proces rastavaranja pirita, nažalost, nije kratak – kaže dr Milan Milutinović, iz ekotoksikološke jedinice.

Nadzora je moralo biti

Luka Beograd, kojoj pripada sidrište na kojem se desila nezgoda, saopštila je da na njoj nema odgovornosti jer je, kako su naveli, barža bila pod nadzorom broda. Vlasnik „Sloge”, „Dunavski Lojd”, saopštio je, međutim, da je barža predata pod nadzor Luke. U našim propisima, navode u Lučkoj kapetaniji, nije precizirano da li je na vlasniku sidrišta ili posadi broda dužnost da obezbedi nadzor. Sigurno je samo, kaže Vidoje Bajić iz kapetanije, da je nadzora moralo biti.

http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/Pirit-na-dnu-Dunava-umesto-u-kineskoj-celicani.lt.html
Pogledaj profil korisnika Pošalji privatnu poruku

Prikaži poruke iz poslednjih:  

Sva vremena su GMT + 2 sata
Strana 1 od 1
Napiši novu temu

Idi na:  

Ne možete pisati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete menjati vaše poruke u ovom forumu
Ne možete brisati vaše poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u ovom forumu