BZNR forum
Autor Poruka

<  Štetni gasovi  ~  PRAVIMO SE "ENGLEZI" U MAGLI, A MOŽEMO PREPISATI O

Slobodanka.Radojevic
Poslao: Ned Jan 08, 2017 11:25 Odgovoriti sa citatom
Pridružio: 07 Apr 2008 Poruke: 915
izvor: aljazeera.com, 07.01.2017.

Svjetske metropole i prijestolnice tokom cijele godine se bore protiv zagađenja zraka, dok to Sarajevo radi pod uzbunom.

Sarajevo nije jedini grad planete Zemlje gdje se građani iz godine u godinu guše u magli, smogu i brojnim varijantama stakleničkih plinova kako je bilo krajem prošle godine, no za razliku od glavnog grada Bosne i Hercegovine, svjetske prijestolnice i metropole se protiv toga bore tokom cijele godine i to na različite načine.

Stimuliraju se vozila na alternativni pogon (plin, električna struja, hidrogen…), forsiraju električna i plinska vozila u javnom saobraćaju, biciklisti i ljubitelji šetanja koriste kilometre i kilometre posebnih staza, a oni koji ipak žele imati „benzinca“ ili „dizelaša“ za to trebaju izdvojiti dosta novca, kao u njemačkom Freiburgu, ili stisnuti zube i istrpiti sistem par-nepar.

Stručnjaci navode kako će se Sarajevo, pa i drugi balkanski gradovi, dugo boriti sa problemom zagađenosti zraka, naročito zato što nemaju dugoročne planove poboljšanja situacije.

Pored Sene bez auta

Pariz, glavni grad Francuske, zabranio je pristup automobilima mnogim historijskim dijelovima grada, određuje „par-nepar“ sistem vožnje, osigurava besplatan javni transport tokom dana sa jačim zagađenjem, te ohrabruje programe dijeljenja automobila i bicikala među građanima.

Dugi dio desne obale rijeke Sene je sada „zona bez automobila“, a nerijetko se izriču zabrane vožnje automobila po Champs-Elyseesu.

Rigorozni Holanđani

Nakon što je objavljeno kako je indijskom Delhiju prisutno zagađenje kao u kineskoj prijestolnici Pekingu, vlasti su zabranile vožnju novih velikih automobila sa dizelskim motorima koji imaju veću zapreminu od 2.000 kubika, te zabranili rad desetinama hiljada taksi vozila koja koriste ovo gorivo.

Grad eksperimentira sa sistemom „par-nepar“ i od prošle godine potiče na korištenje minibuseva na zahtjev po uzoru na Uber taksiste.

Zabranu automobila na dizelski pogon razmatraju i drugi gradovi poput Dublina i Brisela.

Holandski političari žele zabraniti prodaju svih automobila na benzin i dizel do 2025. godine, odnosno dozvoliti prodaju samo onih vozila koje pogone struja i hidrogen.

Predloženi zakon bi dozvolio korištenje vozila koja su već u pogonu, a veliki broj gradova u Holandiji potiče građane da koriste bicikla.

Stotine kilometara za bicikle

Zanimljiv primjer je njemački Freiburg. Naime, on ima više od 500 kilometara biciklističkih staza, tramvajskih pravaca i jeftini i efikasan javnih sistem prevoza.

Jedno od predgrađa ovog grada, Vauban, zabranilo je svojim stanovnicima da se parkiraju kod svojih domova, a za parking na obodu grada moraju platiti 18.000 eura.

Međutim, za život bez automobila, Vauban nudi manje troškove komunalija, besplatni javni transport i veliki broj parkirališta – za bicikle.

Danska prijestolnica Kopenhagen također stavlja prioritet na bicikle nego na automobile i sada ima više ovih dvotočkaša nego samih ljudi!

Decenijama su veliki dijelovi ovog skandinavskog grada zatvoreni za vozila na motorni pogon, a gradske vlasti planiraju da Kopenhagen bude očišćen od ugljika do 2025. godine.

Studiozne norveške analize

Ostajemo u Skandinaviji, prvo posjeta Norveškoj.

Tamošnji glavni grad Oslo planira prepoloviti sve emisije štetnih plinova (dakle, bez obzira na njihov izvor) do 2020. godine.

U toku su analize za uspostavljanje velike gradske zone bez automobila, izgradnju desetaka kilometara novih biciklističkih staza, naplata korištenja automobila tokom „špice“ i uklanjanje brojnih parking mjesta.

Susjedi na Baltiku, u finskom glavnom gradu Helsinkiju, također imaju veoma ambiciozne mjere za smanjenja broja automobila na putevima.

To će uraditi kroz velike investicije u javni saobraćaj, daleko skuplji parking u centru grada, poticanje korištenja bicikla, poticanje šetnji i pretvaranje centralnih cesti u šetnice i stambene dijelove.

Želje uprave Helsinkija su da naprave tako dobar gradski saobraćaj do 2050. da niko i ne želi imati automobil.

Ograničenja broja vozila u gradu

Švicarski Cirih je drastično ograničio broj parking mjesta u gradu i vlasti dozvoljavaju da u njemu određeni broj automobila u određenom trenu.

Također je određen veći broj dijelova grada gdje je zabranjeno koristiti vozila, a izgrađeno je više trgova, tramvajskih linija i šetnica.

Rezultat – dramatično smanjenje zagađenosti zraka i manje saobraćajnih gužvi.

Ekološki autobusi

Primjer iz Brazila. Južni brazilski grad Curitiba ima jednu od najvećih i najjeftinijih autobusnih sistema na svijetu. Skoro 70 posto žitelja grada ide na posao javnim gradskim saobraćajem, što je dovelo do smanjenja gužvi i zagađenosti.

Spomenimo još jedan indijski grad – Bangalore koji je odlučio „preobratiti“ autobuse da rade na prirodni gas, njih 6.000, te poticati građane da ih koriste. Ovo je na snazi nekoliko godina i smanjena je zagađenost za 20 posto, a svaki četvrti stanovnik, koji je putovao automobilom, koristi sada javni transport.

Englez i Nijemac

I mnogi drugi gradovi se odlučuju na različite mjere.

Nekolicina, poput Atine, Madrida…, dogovorili su se kako će nastojati da do 2025. godine ukinu korištenje dizelskih automobila na svojim ulicama.

London već decenijama ne dozvoljava korištenje uglja, pa su popularne magle oko Big Bena dosta rjeđe i manje otrovne…

U austrijskom Grazu traže zabranu naglog ubrzavanja, „turiranja“ na semaforima i visokih brzina…

Kažu stručnjaci: u Njemačkoj je bilo jednu stvar teško napraviti – Nijemca, onda je sve ostalo samo došlo. Ako ne možemo i mi napraviti svoje „Nijemce“, onda se ne trebamo praviti „Englezi“ kada magle padnu, već prepisivati od drugih koji su uspješni.
Pogledaj profil korisnika Pošalji privatnu poruku

Prikaži poruke iz poslednjih:  

Sva vremena su GMT + 2 sata
Strana 1 od 1
Napiši novu temu

Idi na:  

Ne možete pisati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete menjati vaše poruke u ovom forumu
Ne možete brisati vaše poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u ovom forumu